رحیمی: ایران در ارائه مقالات به پایگاه های معتبر دنیای رتبه پانزدهم دنیا را دارد

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به رتبه پانزدهم مقالات علمی کشورمان در پایگاه های معتبر بین المللی گفت: در سال های اخیر، ملاک های مقالات را بر رشد کیفی پایه نهاده ایم.

رحیمی: ایران در ارائه مقالات به پایگاه های معتبر دنیای رتبه پانزدهم دنیا را دارد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه رادیویی رویداد با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در بروز خودباوری در جوانان بیان نمود: در ربع قرن گذشته اگر می خواستیم هیئتی علمی در دانشگاه های داخلی استخدام کنیم، این فرد را باید لزوما به خارج می فرستادیم تا دوره دکتری بگذراند، ولی امروزه در آستانه سال 1400 بیش از 20 هزار دانشجوی خارجی که عمدتا از کشور های همسایه هستند، در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.

رحیمی با اشاره به تربیت هیئت علمی برای کشور های خارجی و خاصه ملت های همجوار، اظهار کرد: نماد پژوهش این است، نتایج این کار ها در مرکز داوری صاحب نظران ملی و بین المللی قرار می گیرد که به شکل مقاله متجلی می شود و این بدین معناست که تحقیقاتی در ایران صورت گرفته که نتایج آن، قابل عرضه در سطح بین المللی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: در ده سال اخیر بار ها نسبت به این حوزه بحث و بررسی و مصاحبه کردیم اما بنده برای سال 99 کیفیت مقالات را مورد تاکید قرار می دهم. در این راستا کمیت مقالات ایرانی، رتبه پانزدهم دنیا را نصیب ما کرده است. یعنی از نظر تعداد مقالات درج شده در پایگاه های معتبر علمی در سطح قابل قبول رو به بالا هستیم.

رحیمی ادامه داد: ایران در دو سه سال اخیر در محدوده رتبه پانزدهم ابقا شده است؛ چراکه اساس مقالات را در چند سال اخیر، بر رشد کیفی پایه نهاده ایم که نشان دهنده میزان استناد عرصه بین الملل به مقالات علمی ایران است.

وی این رویه را مقدمه ای برای مرجع شدن کشورمان در عرصه علمی اعلام کرد و گفت: از نظر کیفیت مقالات رتبه 14، 13 یا 12 را خواهیم داشت.

دبیرکل شورای عالی تحقیقات و فناوری رتبه کشور را در حوزه هایی نظیر فناوری نانو زیر 10 اعلام کرد و گفت: این توفیق بزرگی برای جمهوری اسلامی است که به رغم همه تهدیدات و مضیقه ها، بدین جایگاه علمی دست یافته است. در برخی حوزه ها که رتبه ای زیر 10 کسب می کنیم، برای داوران خارج از مرز های ایران، شگفتی آفرین هستیم.

وی افزود: در حوزه توسعه فناوری، با احداث قریب به 200 مرکز رشد در سراسر کشور و بیش از 40 پارک علم و فناوری و ایجاد مراکز متعدد نوآوری و خلاقیت که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته، به تدریج به یک زیست بوم توسعه و فناوری خاصه در عرصه های پیشرفته در سطح کشور نائل می شویم.

رحیمی گفت: هرچه این زیست بوم قوی تر باشد، پژوهش های دانشگاهی ما به سمت تقاضامحور و کارفرمایی شدن پیش خواهد رفت و این مسیری است که در حال پیمودن آن هستیم و با هر سالی که می گذرد، بر تعداد شرکت های فناور محور، افزوده می شود و هم اینک قریب به 6 هزار شرکت دانش بنیان داریم که از این تعداد 1700 شرکت در پارک های ما مستقر هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 166

به "رحیمی: ایران در ارائه مقالات به پایگاه های معتبر دنیای رتبه پانزدهم دنیا را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رحیمی: ایران در ارائه مقالات به پایگاه های معتبر دنیای رتبه پانزدهم دنیا را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید