چرخش نگاه آمریکا از خاورمیانه؛ تجهیز تایوان علیه چین

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، خبرگزاری خبرنگاران- کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به هدف نو ایالات متحده در ایجاد تنش بین چین و تایوان گفت: واشنگتن با اقدامات امنیتی نگاهش را از خاورمیانه به شرق آسیا چرخانده و در پی همراهی ناتو در این فرایند است.

چرخش نگاه آمریکا از خاورمیانه؛ تجهیز تایوان علیه چین

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، رضا رضایی مصدق به تلاش و سیاست ایالات متحده در به تعویق انداختن فرایند افول آمریکا در شرق آسیا اشاره کرد و افزود: آمریکا در دوران ترامپ تلاش کرد با فشار بر چین، سلطه و نفوذ روز افزون پکن در سایر نقاط جهان متوقف شود و در ادامه دولت جوبایدن هم به این نتیجه رسید که راه رئیس جمهور پیشین را ادامه دهد.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا روابط واشنگتن- پکن را در تجارت و امنیت بین الملل بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: باید دید این دو کشور دقیقا در پی چه هستند؟ چین بطور عمده در حال نقش آفرینی و بر هم زدن هژمونی ایالات متحده در سال های پیش رو است.

وی در پاسخ به این سوال که علت در اختیار قرار دادن موشک از طریق آمریکا به تایوان در سال 1979 و آغاز روابط دیپلماتیک ایالات متحده و چین اشاره کرد و گفت: در آن سال ها آمریکا متعهد شد که چین واحد را پذیرفته و به رسمیت بشناسد. اما امروز شاهد این هستیم که آمریکا در پی جلوگیری از توسعه نفوذ چین به کمک ابزار های مختلفی، چون امنیتی سازی مرز های چین است، تا شرایطی بوجود آید که چین پا را از منطقه فراتر نگذارد و در این بار ها از طریق نظامی گری و رساندن تسلیحات به تایوان و شیطنت های سیاسی در منطقه شرق آسیا می خواهد نگاه چین از سیاست بین الملل به سیاست منطقه ای بازشود و همانجا متوقف شود.

آقای رضایی مصدق، تشکیل ائتلاف ها و اتحاد های بین المللی در روبرو با آمریکا را نتیجه سیاست این کشور در نظام و سیاست بین الملل خواند و شرح داد: کشور های ضعیف در روبرو با سیاست خارجی آمریکا تلاش می کنندتا هم راستا با آمریکا نقش آفرین باشند، اما کشور های قوی می توانند از طریق ارتباطات خودشان ایالات متحده را به چالش بکشند.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، وی در پایان افزود: به طور مشخص سه کشور چین، روسیه و ایران به عنوان سه قطب قدرتمند در آسیا و قاره ای که در حال رشد و تکامل همه جانبه است می توانند نظم جهانی متکی بر آمریکا را به چالش بکشند و ما شاهد این گونه ائتلاف ها مثل اجلاس شانگ های هستیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 554

به "چرخش نگاه آمریکا از خاورمیانه؛ تجهیز تایوان علیه چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش نگاه آمریکا از خاورمیانه؛ تجهیز تایوان علیه چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید