روش های خانگی برای درمان نیش پشه در فصل تابستان

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، گزش پشه مشخصه گرمای هواست. بیشتر این گزش ها بی ضرر هستند، اما بعضی از آن ها می توانند عوارضی به همراه داشته باشند. خون انسان پشه ها را جذب می نماید و همین موضوع دلیل اصلی گزیده شدن به وسیله آن هاست. نیش، که ممکن است تاثیر آن تا چند ساعت ظاهر نشود، برجستگی ایجاد می نماید که به طور معمول متورم، قرمز و همراه با خارش است. پشه ها می توانند بیماری هایی را با خود حمل نمایند، اگرچه احتمال آلوده شدن به این بیماری ها به وسیله پشه به محل زندگی شما بستگی دارد. یکی دیگر از مسائل نادر ناشی از گزش پشه، واکنش منفی به خود گزش است. بعضی از کارشناسان، به کارگیری روش های خانگی برای درمان نیش پشه را برای بهبود عوارض ناشی از گزش این حشره توصیه می نمایند.

روش های خانگی برای درمان نیش پشه در فصل تابستان

در صورت گزش پشه و ایجاد کهیر، مشکل در تنفس یا تورم گلو، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. ممکن است متوجه نشوید که یک پشه شما را چگونه نیش می زند، اما برجستگی ناشی از گزش با خارش مداومی همراه است که امکان دارد تا چند روز پس از گزش ادامه پیدا کند. کرم ها و پماد ها می توانند یاری نمایند، اما روش های خانگی برای درمان نیش پشه وجود دارد که به یاری آن ها می توان با مواد طبیعی التهاب و خارش ناشی از نیش پشه را از بین برد. در ادامه این مقاله از مجله خبرنگاران ، به آنالیز روش های خانگی برای درمان نیش پشه در فصل تابستان خواهیم پرداخت.

اوت میل

یک راهکار برای گزش پشه می تواند یکی از صبحانه های مورد علاقه شما باشد. بلغور جو دوسر قادر است خارش و تورم را تسکین دهد، زیرا حاوی ترکیبات خاصی است که دارای ویژگی ضد التهابی هستند. با مخلوط کردن میزان مساوی از بلغور جو دوسر و آب در یک کاسه، یک خمیر بلغور جو دوسر درست کنید تا زمانی که ماده ای خمیر مانندی شکل بگیرد. میزانی خمیر را روی پارچه تمیز و قابل شستشو قرار دهید و به مدت 10 دقیقه روی پوست تحریک شده بگذارید. سپس ناحیه را با آب تمیز کنید.

اگر تعداد نقاط گزیده شده زیاد هستند، حمام با بلغور جو دوسر را امتحان کنید. یک پیمانه بلغور جو دوسر یا جو دو سر آسیاب شده را در وان پر از آب گرم بریزید. به مدت 20 دقیقه در حمام بلغور جو دوسر دراز بکشید و گهگاه میزانی از بلغور جو دوسر را روی ناحیه ملتهب بمالید.

یخ خرد شده

سرما و یخ می تواند التهاب را کاهش دهد. سرما بعلاوه پوست را بی حس می نماید که می تواند بلافاصله اما برای کوتاه مدت، التهاب را تسکین دهد. برای تسکین خارش ناشی از گزش پشه، از یک کیسه پر از یخ خرد شده بهره ببرید. بیش از پنج دقیقه یخ را مستقیما روی ناحیه گریده شده قرار ندهید، زیرا می تواند به پوست آسیب برساند. بعلاوه می توانید یک تکه پارچه تمیز را بین پوست و یخ قرار دهید تا بتوانید برای مدت زمان بیشتری یخ را روی ناحیه گزیده شده قرار دهید.

عسل

این ماده شیرین و خوشمزه یکی از گزینه های رایج در بین علاقه مندان به درمان های خانگی است، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قابل توجهی است. صدها سال است که عسل به عنوان درمانی برای بیماری هایی مانند گلودرد تا برجستگی و کبودی استفاده می گردد. یک قطره کوچک در محل گزش می تواند التهاب را کاهش دهد. این کار به کاهش خارش آن ناحیه یاری می نماید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک گیاه خانگی رایج، کاربردهای متعددی دارد. ثابت شده است که ژل آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی است. این گباه می تواند به بهبود زخم های جزئی یا کاهش عفونت یاری کند. به همین علت یک ماده ایده آل برای بهبود نیش پشه نیز هست. برای این روش درمان، قسمت کوچکی از گیاه را برش دهید. ژل گیاه را به ناحیه تحریک شده بمالید. بگذارید خشک گردد و در صورت لزوم دوباره این کار را تکرار کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین که تقریبا در هر آشپزخانه ای یافت می گردد، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از پخت انواع نان گرفته تا درمان زخم. جوش شیرین به عنوان بی کربنات سدیم شناخته نیز می گردد و می تواند گزش پشه را تسکین دهد. تهیه خمیر جوش شیرین آسان است و می توانید از آن به روشی مشابه خمیر جو دوسر بهره ببرید. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا خمیر به دست بیاید. آن را به ناحیه گزیده شده بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند، سپس با آب شستشو دهید.

ریحان

گیاه معطر ریحان ماده اصلی بسیاری از غذاهای خوشمزه ایتالیایی است، اما به عنوان داروی گزش پشه نیز کاربرد دارد. یک ترکیب شیمیایی به نام اوژنول، که در ریحان یافت می گردد، می تواند خارش پوست را تسکین دهد. برای درمان گرش با ریحان، دو پیمانه آب را بجوشانید و 15 گرم برگ ریحان خشک به آن اضافه کنید. مخلوط را کنار بگذارید تا خنک گردد. سپس یک پارچه را به مایع آغشته کنید، و آن را به آرامی روی ناحیه گزیده شده بمالید. بعلاوه، می توانید میزانی برگ تازه ریحان را خرد کنید تا وقتی کاملا ریز شوند، و آن ها را روی پوست خود بمالید.

سرکه سیب

قرن هاست که سرکه سیب به عنوان یک داروی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان بسیاری از بیماری ها، از عفونت گرفته تا مسائل قند خون، از استفاده می گردد. اگر در ناحیه گزیده شده احساس خارش می کنید، یک قطره سرکه را روی آن بمالید. سرکه می تواند به کاهش احساس سوزش یاری کند. اگر ناحیه مورد نظر را در اثر خاراندن خراشیده نموده باشید، سرکه به عنوان یک ضد عفونی نماینده طبیعی برای جلوگیری از عفونت عمل می نماید.

در این روش، یک تکه پارچه را در آب سرد و سرکه بخیسانید و سپس آن را به قسمت ملتهب بمالید. اگر تعداد گزش ها زیاد هستند، دو پیمانه سرکه را داخل آب داخل وان حمام ریخته و به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید. مراقب باشید، که آب وان داغ نباشد، زیرا می تواند خارش را بدتر کند. در صورت بروز سوزش پوست، این روش درمانی را متوقف کنید.

پیاز

پیاز نه تنها می تواند چشمان شما را پر از اشک کند، بلکه می تواند باعث تسکین نیش پشه ها گردد. آب پیاز که از برش پیاز تازه برش داده شده خارج می گردد، می تواند گزش و تحریک ناشی از آن را کاهش دهد. پیاز بعلاوه دارای خاصیت ضد قارچی طبیعی است که می تواند خطر ابتلا به عفونت را کم کند. یک عدد پیاز از هر نوعی را برش دهید و آن را برای چند دقیقه به طور مستقیم به ناحیه گزیده شده فرار دهید. بعد از برداشتن پیاز، محل را خوب بشویید.

آویشن

برگ های ریز گیاه آویشن روی سیب زمینی، ماهی و سایر غذاها، طعم آن ها را دوچندان می نماید. اما آویشن از جمله گیاهانی ست که به کاهش خارش گزش پشه یاری می نمایند. آویشن دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است، بنابراین می تواند به کاهش خطر تحریک و آلوده شدن پوست اطراف ناحیه گزیده شده یاری کند. برای اینکه بیشترین نتیجه را از آویشن تجربه کنید، برگ ها را ریز خرد کنید. می توانید برگ های تازه آویشن را مستقیما روی ناحیه ملتهب قرار دهید و بگذارید 10 دقیقه بماند.

بعلاوه می توانید با جوش آوردن آب و افزودن چند شاخه آویشن، یک مایع غلیظ درست کنید. سپس بگذارید آب خنک گردد. یک دستمال را در ترکیب آب و آویشن فرو کنید و برای چند دقیقه روی بخش های گزیده شده بگذارید.

نتیجه گیری

پشه ها حشرات کوچکی هستند که معمولا تعدادشان با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان بیشتر می گردد. پشه های ماده نیش بلندی دارند هستند که با آن پوست را سوراخ نموده و خون قربان یانشان را می مکند. بعضی از این گزش های بی ضرر هستند، اما بعضی دیگر ممکن است بیماری های خطرناکی را به انسان منتقل نمایند. روش های خانگی برای درمان نیش پشه وجود دارد که به یاری آن ها می توان التهاب و خارش ناشی از گزش پشه را از بین برد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 752

به "روش های خانگی برای درمان نیش پشه در فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های خانگی برای درمان نیش پشه در فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید