وین،به تحقق احیای برجام نزدیک شده است

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به آنالیز اهمیت برطرف اختلافات ایران با غرب و اثر آن بر روابط با کشورهای شرقی پرداخت.

وین،به تحقق احیای برجام نزدیک شده است

به گزارش خبرنگاران، مرتضی مکی در مورد اهمیت روابط ایران با کشورهای غربی و تاثیر آن بر روابط با کشورهای شرقی گفت: مشکل ایران با کشورهای غربی تاثیرات خودش را در رابطه با کشورهای شرقی هم گذاشته است. تا زمانی که تحریم های ایران لغو نشود و احیای برجام صورت نگیرد، قطعا نمی توانیم پیوندهای خود را با کشورهای شرقی تقویت کنیم. روابط ما با این کشورها هم درگیر مناسبات با غرب است. پول های بلوکه شده ما در شرق اسیا تحت تاثیر تحریم هایی است که امریکا علیه ایران اعمال نموده است. تا زمانی که ما نتوانیم روابط خود را با غرب ترمیم کنیم، قطعا با شرق هم نمی توانیم مناسبات خوبی داشته باشیم. ایران کشوری بین المللی است و کشوری است که ظرفیت مناسبی برای ارتباط موازی با همه کشورهای دنیا دارد. از این جنبه باید استفاده شود. این اتهام زنی هایی که به دولت یازدهم زده می شد بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغاتی داشته است. ما طی چند سال گذشته روابط گسترده ای با روسیه و چین داشته ایم. نکته ای که باید در سطح کلان مورد توجه قرار بگیرد این است که منافع ملی باید مدنظر قرار بگیرد.

وی در ادامه در مورد نتایج مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات وین درروزهای گذشته به تحقق احیای برجام نزدیک تر شده. آنهم به اراده ایران بر می شود که میخواهد تحریم ها را لغو کند. تمام طرفین برجام هیچ آلترناتیوی برای آن ندارند. و نمی دانند که چگونه باید بدون برجام تحریم ها لغو شود و به اهدافشان هم برسند. در داخل امریکا توافق هسته ای مخالفان سر سختی دارد اما دولت بایدن می داند که اگر بخواهد سیاست های خود را در خاورمیانه پیش ببرد و تعهداتش را کاهش داده و متمرکز بر روی چین و روسیه شود، راهی به جز احیای برجام ندارد. پس دولت او برای احیای برجام مصمم است. با این حال دموکرات ها هم ترجیح می دهند که همه تحریم ها علیه ایران برداشته نشود چرا که به بعضی از آنها برای پیشبرد اهداف خود احتیاج دارند.

مشروح این مصاحبه را اینـجا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 369

به "وین،به تحقق احیای برجام نزدیک شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وین،به تحقق احیای برجام نزدیک شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید