یارانه چه کسانی قطع می گردد؟ ، 4 شرط احتمالی حذف یارانه در سال 1400

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، به گزارش خبرنگاران، طبق آخرین آمارهای اعلام شده در حال حاضر حدود 78 میلیون نفر یارانه نقدی می گیرند و برای سال آینده نیز دولت پیشنهاد داده که در لایحه بودجه همان رقم 42 هزار و 800 میلیارد تومان سال جاری برای پرداخت این یارانه در نظر گرفته گردد.

یارانه چه کسانی قطع می گردد؟ ، 4 شرط احتمالی حذف یارانه در سال 1400

علی رغم این که این رقم برای بودجه سال آینده تغییر نکرده اما در بند یک تبصره 14 از حذف سه دهک سخن گفته شده است. طبق این بند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه مشخص می گردد نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.

طبق گفته مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه وبودجه، طبق لایحه بودجه برآورد می گردد اگر شناسایی ها صورت گیرد احتمالا یارانه 20 میلیون نفر در سال آینده حذف گردد که از این طریق در حدود 10 هزار میلیارد تومان از منابع صرفه جویی می گردد.

با این حال سه سالی می گردد که در لایحه بودجه موضوع حذف سه دهک از جمعیت کشور تکلیف می گردد، اما فقط در سال 98 یک میلیون نفر از یارانه بگیران حذف شدند. این حذف بر چه اساسی بود؟

در سال 98 علاوه بر معیارهایی همچون سفر خارجی، ارزش خودروی خانوار، ارزش تعداد املاک اعضای خانوار و افراد دارای مشاغل پردرآمد، دولت معیارهای ریالی شناسایی پولدارها برای حذف یارانه آنها را هم بیان کرد.

بر این اساس در سال 98 متوسط هزینه کرد خانوار در چهار ماه ابتدای سال 98 به عنوان معیاری برای شناسایی پولدارها در دستور کار نهاده شد. به طوری که برای خانوار تک نفره حداقل هزینه کرد ماهانه چهار میلیون تومان، خانوار دونفره پنج میلیون تومان، سه نفره 5/6 میلیون تومان، چهارنفره 5/7 میلیون تومان و پنج نفره 5/8 میلیون تومان لحاظ شد و برای خانوار شش نفره و بیشتر به ازای هر نفر 500 هزار تومان نسبت به خانواده پنج نفره افزایش یافت.

این نرخ ها احتمالا برای سال بعد تغییر کند اما آن شرایط مورد اشاره احتمالا تغییر نکند و همچنان معیارهایی همچون سفر خارجی، ارزش خودروی خانوار، ارزش تعداد املاک اعضای خانوار و افراد دارای مشاغل پردرآمد مبنا قرار بگیرد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 111

به "یارانه چه کسانی قطع می گردد؟ ، 4 شرط احتمالی حذف یارانه در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه چه کسانی قطع می گردد؟ ، 4 شرط احتمالی حذف یارانه در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید