احتیاط و اولویت بندی برطرف تحریم ها؛ در دوران بایدن

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، در شرایطی که پیش بینی می گردد در آینده ای نزدیک بخشی از تحریم های ظالمانه کمرنگ می گردد، این سؤال به وجود می آید که همکاری دولت و مجلس در برطرف تحریم ها باید چگونه باشد؟ قبل از پاسخ به این سؤال ابتدا باید تحریم های وضع شده را رصد کرد. بخشی از تحریم های وضع شده علیه ایران حاصل تصمیم شخصی ترامپ بوده است. او با استفاده از اختیارات خود بعضی از صنایع، اشخاص، شرکت های داخلی و خارجی را تحریم و بیان کرد که هر شرکت و مجموعه ای با ایران کار کند، به سرعت تحریم می گردد.

احتیاط و اولویت بندی برطرف تحریم ها؛ در دوران بایدن

از این رو شرکت های خارجی از ترس تهدیدهای ترامپ مجبور به قطع رابطه خود با ایران شدند. با تغییر رئیس جمهوری امریکا، تحریم های اینچنینی به صورت اتوماتیک وار و خودبه خود برداشته خواهد شد.

زمانی تحریم ها می تواند ادامه و استمرار داشته باشد که توسط مجلس امریکا تصویب شده باشد اما ترامپ از سال 97 جدا از فشارهایی که به وسیله مجلس امریکا برای تحریم ایران انجام داد، در مقاطع مختلف صنایع و شخصیت های کشورمان را تحریم کرد. یکی از مواردی که می توان به آن اشاره نمود، تحریم صنعت خودرو، صنعت فولاد و لوازم خانگی است. این صنایع هیچ وقت در مجلس امریکا تحریم نشدند ولی تحریم رئیس جمهوری امریکا باعث شد شرکت های خارجی که سال های متمادی با ایران همکاری می کردند، ادامه روابط خود را منوط به نظر ترامپ بدانند. حال با حذف ترامپ از ابتدای بهمن ماه دوباره فرصت مذاکره با شرکت های خارجی و البته برگشت آنها فراهم می گردد و البته شخصیت های تحریم شده مانند وزیر نفت هم می توانند به فرایند کاری و صحبت در مجامع بین الملل برگردند.

تحریم هایی که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود وضع کرد کاملاً غیر قانونی و ظالمانه بود و به دلیل غیرقانونی بودن، بخش قابل توجهی از آن توسط مجلس امریکا تصویب نشد. لذا در آینده می توان شاهد این بود که تحریم های غیرقانونی برداشته گردد و صنایعی که مورد تحریم قرار گرفته بودند، به روال عادی حیات خود بازگردند. یکی از صنایعی که به سرعت از این اتفاق تأثیر خواهد گرفت، صنعت خودرو است چرا که می تواند مجدد همکاری با شرکت های خارجی را شروع کند.

از آنجا که شرکت های خارجی از هشدار و اقدامات یکباره ترامپ هراس داشتند، تصمیم گرفتند هیچ نوع همکاری با ایران نداشته باشند. با حضور بایدن در کاخ سفید به طور قطع شرکت های خارجی شاهد رفتارهای ناگهانی از سوی ریاست جمهوری امریکا نخواهند بود.

برای آنکه بتوان از شرایط پیش آمده به درستی استفاده کرد و فرصت ها را از دست نداد، یک توصیه دارم و آن این است که نمایندگان مجلس برای مذاکره برطرف بعضی تحریم ها که در مجلس امریکا تصویب شده است، اولویت بندی و جهت مذاکره دولت را تعیین نمایند.

اگر اولویت ها از سوی نمایندگان مجلس شناسایی گردد، سطح همکاری سیاستگذاران بیشتر خواهد شد و دو قوه می توانند برای سرعت بخشی در حل چالش ها اقدام نمایند. مجلس فعلی؛ اما مجلسی متفاوت و خاص است و نسبت به دولت بدبینی هایی دارد لذا برای آنکه شرایط بدتر نگردد و فشار مالی بیشتری بر مردم تحمیل نگردد، همکاری مجلس و دولت ضرورت دارد.

شاید صحبت های منفی نمایندگان مجلس نسبت به تصمیم های دولت از سر دلسوزی باشد اما در مقطع فعلی همکاری قوا از هر موضوعی مهم تر است، چرا که این روزها معیشت و اشتغال کشور تحت تأثیر تحریم های غیرقانونی است. بدین جهت توصیه می کنم که دولت روحانی در ماه های آینده با احتیاط فعالیت کند تا نمایندگان مجلس موضعگیری منفی علیه تصمیم و اقدامات دولت نداشته باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 14

به "احتیاط و اولویت بندی برطرف تحریم ها؛ در دوران بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاط و اولویت بندی برطرف تحریم ها؛ در دوران بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید